Το τρένο της μεγάλης… οργής

Ο δρόμος του Ηλεκτρικού Σιδηροδρόμου μέχρι τη Νέα Ιωνία δεν ήταν στρωμένος με ροδοπέταλα. Το αντίθετο. Ο ερχομός του στην πόλη πριν από 68 περίπου χρόνια είχε προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων.

Οι πρώτοι που ξεσηκώθηκαν ήταν οι βιομήχανοι. Με το στρώσιμο της σιδηροδρομικής γραμμής η πόλη κόπηκε στα δυο και καθώς δεν υπήρχαν μεγάλες γέφυρες, τα φορτηγά, που εφοδίαζαν με βαμβάκι τα εργοστάσια και με τόπια ύφασμα την αγορά, δυσκολεύονταν να φτάσουν στον προορισμό τους.

Εξαιτίας των σιδηροτροχιών είχε αχρηστευθεί η οδός Χαλανδρίου, που ήταν ο βασικός δρόμος για να προσεγγίσει ένα τροχοφόρο τα εργοστάσια της Ελευθερούπολης από τα δυτικά. Βέβαια, στο σημείο θα κατασκευαζόταν γέφυρα αλλά μέχρι να ολοκληρωθεί, το πρόβλημα θα ήταν μεγάλο.

Όμως και οι εργαζόμενοι στα εργοστάσια γκρίνιαζαν με την κατάσταση που είχε διαμορφωθεί. Όσο δεν υπήρχαν συρματοπλέγματα μπορούσαν να δρασκελούν σε οποιοδήποτε σημείο τις γραμμές. Από τότε όμως που τοποθετήθηκαν ήταν αναγκασμένοι να διανύουν μεγάλες αποστάσεις μέχρι να συναντήσουν την κοντινότερη διάβαση…

Με όλους αυτούς συντασσόταν και η δημοτική Αρχή (Κιοφτερτζή) που πίστευε ότι ο ερχομός του τρένου στη Νέα Ιωνία, όχι μόνο θα έπληττε την τοπική αγορά αλλά και θα χώριζε την πόλη κάνοντας δύσκολη την επικοινωνία όσων θα βρίσκονταν εκατέρωθεν των γραμμών.

Η απόφαση όμως ήταν τελεσίδικη, το ποτάμι δεν μπορούσε να γυρίσει πίσω. Έτσι το μόνο που απέμενε στους δημοτικούς άρχοντες ήταν να διεκδικήσουν περισσότερες διαβάσεις από ότι προέβλεπαν τα σχέδια της εταιρίας (ΕΗΣ). Και σε ένα βαθμό τα κατάφεραν.

Από τον Περισσό μέχρι τα όρια Ηρακλείου δημιουργήθηκαν 11 διαβάσεις, ως εξής: 1. Στον σταθμό του Περισσού υπόγεια διάβαση για τους πεζούς. 2. Μπροστά στη Λέσχη Εργαζόμενου Κοριτσιού διάβαση για τα τροχοφόρα. 3. Διάβαση πεζών κοντά στα γραφεία της Ελληνικής Εριουργίας. 4. Διάβαση για πεζούς και τροχοφόρα στα Πευκάκια. 5. Κλιμακωτή διάβαση στον παλιό σταθμό του Σιδηροδρόμου. 6. Διάβαση για τροχοφόρα και πεζούς βάθους 3.7 μέτρων στην οδό Χρυσοστόμου Σμύρνης (σήμερα μόνο για πεζούς). 7. Διάβαση με βάθος 4.5 μέτρα ώστε να διευκολυνθεί η διέλευση μεγάλων φορτηγών (και πεζών) στη διασταύρωση των οδών Ελ. Βενιζέλου-Β. Κωνσταντίνου. 8. Υπόγεια διάβαση για πεζούς στον σταθμό Ν. Ιωνίας (μετά την ανάπλαση του σταθμού έγινε υπέργεια). 9. Υπέργεια γέφυρα για πεζούς στο ύψος του θερινού κινηματογράφου «Ρεξ» (σημερινή Πισιδίας και Πάτμου), 10. Προσωρινή διάβαση επί της επιφανείας στο ύψος του εργοστασίου Εφραίμογλου (3Α), 11. Υπό κατασκευή γέφυρα για πεζούς και τροχοφόρα στην οδό Χαλανδρίου (σημερινή Αλέκου Παναγούλη)*

Οι εργασίες για το στρώσιμο των σιδηροτροχιών προχώρησαν με ταχείς ρυθμούς. Το Σάββατο 3 Μαρτίου έγινε η πρώτη δοκιμή και στις 14 του ίδιου μήνα, ημέρα Τετάρτη, ξεκίνησαν τα δρομολόγια. Το εισιτήριο Πειραιάς-Ν. Ιωνία ορίστηκε στις 3 δρχ ενώ από την Αθήνα στη Ν. Ιωνία 1.70 δρχ.

Ο Αρχιεπίσκοπος Μακάριος ταξίδευε για την εξορία του στις Σεϊχέλες, ο Μενέλαος Λουντέμης δικαζόταν στο Α΄ Τριμελες Πλημμελειοδικείο κατηγορούμενος ότι το βιβλίο του «Βουρκωμένες μέρες» ήταν «υπονομομευτικόν και αντεθνικόν» και στους κινηματογράφους πρώτης προβολής παιζόταν η ταινία «Επαναστατης χωρίς αιτία» με τον Τζέιμς Ντιν όταν οι πρώτοι επιβάτες του Ηλεκτρικού έφταναν στη Νέα Ιωνία.

Ο τόπος πήγαινε μπροστά. Μα και πάλι πίσω ήταν αν αναλογιστεί κανείς ότι την ίδια μέρα στο Χιούστον του Τέξας άρχισε να λειτουργεί ο πρώτος κρεμαστός ηλεκτρικός σιδηρόδρομος στον κόσμο ο οποίος μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητα 110 χιλιομέτρων!

Ωστόσο η σιδηροδρομική σύνδεση της Νέας Ιωνίας με το κέντρο της Αθήνας προξενούσε ζημία στα συμφέροντα των λεωφορειούχων που μέχρι τότε είχαν το μονοπώλιο στη μετακίνηση των κατοίκων. Ευθύς ξεκίνησαν κινητοποιήσεις.

Στις 17 Μαρτίου, ημέρα Σάββατο, οι λεωφορειούχοι της Αθήνας προχώρησαν σε 4ωρη στάση εργασίας διαμαρτυρόμενοι κατά της απόφασης της κυβέρνησης (Καραμανλή) να επιτρέψει στον ΕΗΣ την κυκλοφορία 4 λεωφορείων στη γραμμή Ομόνοια-Πειραιάς και 6 στη γραμμή Ζάππειο-Πειραιάς.

Στην ίδια ανακοίνωσή τους έθεταν κι ένα ακόμη αίτημα. Ισχυριζόμενοι ότι με τη μεταφορά της αφετηρίας των λεωφορείων της Ν. Ιωνίας στην οδό Στουρνάρα ευνοούνται οι ΕΗΣ, ζητούσαν αυτή, για λόγους ίσης μεταχείρισης, να μεταφερθεί στην πλατεία Ομονοίας.

Αφήστε μια απάντηση