Flamenco Guitar 1

Η κιθάρα είναι το κυρίαρχο όργανο που χρησιμοποιείται για να συνοδεύσει το τραγούδι flamenco. Η διαδικασία κατασκευής της  είναι σύνθετη, και απαιτεί την τεχνογνωσία και την εμπειρία  ειδικευμένων παραδοσιακών βιοτεχνών . Το περαιτέρω στοιχείο που απαιτείται προκειμένου να παραχθεί  ένας σαφής και χαρακτηριστικός flamenco ήχος από την κιθάρα είναι να είναι παιγμένη, μεταχειρισμένη και καλοδιατηρημένη.

Σε γενικές γραμμές, η flamenco κιθάρα και η κλασσική ή ισπανική,  είναι διαφορετικά όργανα επειδή το κάθε ένα όργανο  παράγει ένα διαφορετικό είδος ήχου.

antonio de torres
Η κλασσική κιθάρα που κατασκευάστηκε στην Σεβίλλη από τον Antonio deTorres το 1860.

Η κλασσική έχει έναν βαθύτερο και πιο εκτεταμένο ήχο, ενώ η flamenco  κιθάρα ηχεί τραχύτερη, πιο αρχαΐζουσα και είναι καθαρότερη και λαμπερότερη .

Η flamenco κιθάρα είναι  ελαφρύτερη και μικρότερη. Κατά συνέπεια, το σκάφος της  χωρίς τον υπολογισμό του λαιμού έχει ένα κατά προσέγγιση μέγεθος 50 εκατ. (μήκος) , 40 εκατ. (πλάτος) και 10 εκατ. (βάθος).

Όσον αφορά τις χορδές , στις κιθάρες flamenco είναι πιο  κοντά  στην ταστιέρα (lowaction ) απ’ ότι στις κλασσικές κιθάρες, και  οι πλευρές είναι στενότερες στις κιθάρες flamenco από ότι στις κλασσικές κιθάρες.

Τα είδη ξύλου που χρησιμοποιούνται παραδοσιακά είναι :Οι κιθάρες flamenco κατασκευάζονται  χρησιμοποιώντας  ξύλα υψηλής πυκνότητας όπως το κυπαρίσσι (cypress), το σφενδάμι

(maple) συκομουριά ( sycamore), ή η ερυθρελάτη (πικέα) (spruce). Εντούτοις,  από καιρό χρησιμοποιούνται  και ξύλα όπως  το rosewood (παλλίσανδρος)  και το jacaranda (είδος αμερικανικού τροπικού δένδρου ) . Πάντως ο κάθε κιθαρίστας -τρια  επιλέγει σύμφωνα με το αυτί και τις προτιμήσεις του/της  την κιθάρα του.

Άλλες διαφορές μεταξύ αυτών των οργάνων έχουν  να κάνουν με το «trasteo» (όταν παράγεται ένας ήχος  τριξίματος με τη συμπίεση αρκετών τάστων) και «το ceceo» (μια ελαφρά παραμόρφωση), που είναι επιθυμητή , και επιδιωκόμενη μερικές φορές στο flamenco ενώ είναι απολύτως ανεπιθύμητες στο κλασσικό παίξιμο  κιθάρας. Επιπλέον, η flamenco κιθάρα περιλαμβάνει ένα κομμάτι πλαστικό που είναι γνωστό ως «golpeador» (μια πλαστική προστασία για την κιθάρα παρόμοια με  το pickguard που βρίσκουμε στις ακουστικές και ηλεκτρικές κιθάρες ), το οποίο δεν υπάρχει στις κλασσικές κιθάρες. Είναι ένα κομμάτι πλαστικό που προστατεύει το ξύλο από τα χτυπήματα που δίνει ο  tocaor (flamenco κιθαρίστας)  προκειμένου να ακολουθηθεί το μέτρο και ο ρυθμός.

Felipe V Cypress

Μια σύγχρονη  και εξαιρετική  Flamenco Concert Guitar “Felipe V Cypress”

Μια καλή κιθάρα είναι όπως το λεπτό καλό κρασί, επειδή ο ήχος της βελτιώνεται με την πάροδο του χρόνου ειδικά  όταν στεγνώσουν εντελώς το ξύλο και η κόλλα που έχουν χρησιμοποιηθεί. Εντούτοις, το ξύλο παραμένει ζωντανό και έτσι απαιτεί ένα ελάχιστο ποσό προσοχής προκειμένου να συντηρηθούν οι καλύτερες ποιότητες του ξύλου και του ήχου της κιθάρας.

Και η υπερβολική υγρασία και ένα πολύ ξηρό περιβάλλον μπορούν να είναι πολύ επιβλαβείς  συνθήκες για την κιθάρα .

 Το ξύλο αντιδρά στις περιβαλλοντικές συνθήκες με το να απορροφά την υγρασία ή να γίνεται υπερβολικά ξηρό. Εάν  η ατμόσφαιρα  που ‘’κατοικεί’’ το όργανο  είναι πάρα πολύ ξηρά, είναι καλό  να προστεθεί η υγρασία στην ατμόσφαιρα ή να εισαχθεί ένα υγρό ύφασμα ή ένα σφουγγάρι ανάλογα με την περίπτωση .
Η κιθάρα πρέπει επίσης να κρατηθεί μακριά από τις πηγές  άμεσης θερμότητας, είτε προέρχονται από  θερμάστρες,  πηγές φωτός ή το άμεσο φως του ήλιου.

Και, φυσικά, πρέπει να αποφεύγονται οι πτώσεις και τα κτυπήματα …

Γλωσσάριο όρων:

Sides (Aros) = Πλευρές: Οι κυρτές πλευρές της κιθάρας. Όσο μικρότερο είναι το πλάτος της πλευράς τόσο πιο άμεση και  περισσότερη αντήχηση θα έχει  ο ήχος της κιθάρας , επειδή  θα αναπηδήσει  στο πίσω μέρος της κιθάρας με τη μεγαλύτερη δύναμη.

Soundbox (Caja)= Σώμα η ηχείο  : Το κύριο μέρος της κιθάρας, η οποία συντίθεται από την κορυφή, το πίσω  σημείο και τις πλευρές sound-box, καθώς επίσης και από τη γέφυρα.

Flamenca Concert Esteso ReeditionCypress woodenpegsMachinehead

Μια καταπληκτική Flamenca Concert Esteso Reedition

 ” Cypress woodenpegs/

Machinehead”

Machineheads  (Clavijero) = Κλειδιά : Το τελικό μέρος του λαιμού, όπου βρίσκονται τα κλειδιά που κουρδίζουμε την κιθάρα . Σε αυτό  το σημείο  οι κατασκευαστές τείνουν να υπογράψουν τις κιθάρες τους.

Fretboard (Diapasón) = Ταστιέρα : Το μέρος του λαιμού (η ταστιέρα ),  στον οποίο τα δάχτυλα ασκούν την πίεση.

(Golpeador) = Γκολπεαδούρα : Ένα κομμάτι του πλαστικού που τοποθετείται και στο εσωτερικό και έξω από την κορυφή της κιθάρας, προκειμένου να προστατευθεί το ξύλο από τα χτυπήματα αυτό λαμβάνει από το flamenco κιθαρίστα δεδομένου ότι  επιδιώκει να ακολουθήσει τα accent του ρυθμού .

Bridge(Puente) =Γέφυρα η Καβαλάρης  : Το μέρος  στο οποίο οι χορδές στερεώνονται πάνω στο όργανο . Ένα  ενιαίο σημείο σε  σειρά που πρέπει να αντισταθεί σε όλη την πίεση που παράγεται πάνω στην κιθάρα .

Top(Tapa) = Κορυφή η Καπάκι  : Το μπροστινό ξύλινο μέρος του ηχείου, εκεί όπου βρίσκονται η γέφυρα και η τρύπα. Πρέπει να είναι κατασκευασμένο  από  ξύλο που έχει έναν υψηλό δείκτη δόνησης για να απελευθερώνεται ο ήχος όσο το δυνατόν πιο σαφής. Ένας τύπος ξύλου από  κέδρο που προτείνεται  ειδικά για την κατασκευή του, είναι αυτός που προέρχεται από την Κεντρική Αμερική.

Μαόνι (Palosanto): Ένα είδος ξύλου που χρησιμοποιείται από τους κατασκευαστές για να κάνει τα διαφορετικά μέρη μιας κιθάρας. Είναι ένα από τα υλικά που συναντάμε  πιο  συχνά στην κατασκευή των κιθάρων.

flamenco guitar

από το Σίμο Κουσκούνη

Written by 

Simon Kouskounis Is an established Greek composer , arranger , producer and musician from Athens , with many successful releases and participation in many international digital compilations and playlists . A versatile composer, especially of but not limited to Instrumental music, he has collaborated with many well known Greek singers and musicians . More : https://simonkouskounis.gr

Αφήστε μια απάντηση